Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Norrlands Gulds nya kampanj – öl på vinyl

Publicerad: 15 Juni 2016, 11:40
Uppdaterad: 16 Juni 2016, 06:06

I Norrlands Guld Ljus nya sommarkampanj släpps en vinylskiva med "ölljud".


Ämnen i artikeln:

SpendrupsKampanj

I Norrlands Guld Ljus nya sommarkampanj släpps vinylskivan "Ljudet av ljus" där den som lyssnar får höra olika ljud av bryggprocessen och andra ljudbilder förknippat med öl.

Ljudspåren på vinylskivan är inspelad med en särskild ljudteknik som kallas ASMR och står för Autonomous Sensory Meridian Response. Flera ASMR-klipp florerar på Youtube och fenomenet beskrivs som ”en distinkt, angenämt kittlande känsla i huvudet, hårbotten, ryggen eller andra delar av kroppen som en reaktion på visuell, audiell, taktil eller kognitiv stimulation”. ASMR har också beskrivits som en "mental orgasm". 

Sommarkampanjen blir Åkestam Holst första för Norrlands Guld Ljus sedan de vann Spendrups i vintras.

– Vi gillar att experimentera, och i det här projektet har vi tagit det hela vägen genom att dissekera olika ljudbilder som hör både bryggprocessen och öldrickandet till. Så vitt vi vet är det första gången som man kan uppleva ASMR på vinyl, och den här upplevelsen förtjänar verkligen bästa möjliga förutsättning, säger Stefan Santos, marknadschef för öl på Spendrups i ett pressmeddelande.

Förutom ASMR-spåren har ljudbilderna på vinylen även remixats i tre låtar av svenske Harald Björk, brittiska Kelly Lee Owens och Lindstrøm ”kungen av norsk fjorddisco.”

– Vi har under flera år jobbat nära musik, liveupplevelser och festivaler med Norrlands Guld Ljus, därför känns det naturligt att knyta ihop ASMR-upplevelsen med vårt musikfokus. Det ligger nära och öppnar även upp för intressanta aktiveringar, säger Stefan Santos.

Kampanjen drar igång den 20 juni och vinylskivan kommer släppas i samarbete med Sony/ATV i 500 exemplar och kommer finnas tillgänglig i utvalda butiker och på nätet. Vid lansering blir även alla spår från vinylen och artisternas remixer tillgängliga på Spotify, iTunes och andra musiktjänster.

Byråteam:Åkestam Holst, Starcom, FLB Europa

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SpendrupsKampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.