Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nordnet hånar storbankerna

Publicerad: 28 April 2010, 13:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Nordnet byter mediestrategi och flyttar pengarna från print till tv. I nya kampanjen dyker "gammelbankernas" fyrkantige Mr Square upp.


Uppstickaren utmålar storbankerna som fyrkantiga och stelbenta i nya reklamfilmen.

– Mr Square representerar gammelbankernas girighet och traditionella tankesätt. Med kampanjen vill vi visa att vi är det mjukare alternativet, vi tar snabbare beslut och anpassar oss mer till kundens behov, säger Per Hednert, marknadschef på Nordnet.

Dagensmedia.se har tidigare berättat om Nordnets nya koncept med sloganen ”Det runda alternativet i en fyrkantig bankvärld”, som de tagit fram tillsammans med Garbergs. Nya kampanjen, som rullar i maj och juni, spinner vidare på konceptet. De har även denna gång jobbat med Garbergs, men byter nu mediestrategi och flyttar pengarna från print till tv.

– Med tv vill vi nå fler kunder, både i stor- och mellanstora städer, och driva kännedomen om vårt varumärke. Vi har dock fortsatt fokus på webben, med banners och sökord. Det är vår paradgren eftersom det är där vi finns, och det är där vi måste vara bäst.

Nya kommunikationskonceptet kommer under våren utökas i form av sajten Gammelbanken.se, som är gjord för att kunna spridas genom Facebook.

– Det blir också en ordentlig mediasväng i höst. Vi har mycket saker på gång på marknadsföringsfronten, men jag kan inte berätta mer om det i dagsläget.

Nordnet har för 2010 en marknadsföringsbudget på 55 miljoner kronor, inräknat Sverige, Norge och Danmark. Det är en liten ökning jämfört med 2009.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.