Nordeas reklam kritiseras

Konsumentverket uppmanar Nordea att förtydliga sin marknadsföring.

I en annons, i Svenska Dagbladet den 3 november, gör Nordea reklam för sin spartjänst ”Bonuskonto”. I annonsen står det bland annat: ”Du får den garanterade räntan som är på 1 procent på två år”.

Men nu kritiseras Nordea för att vara vilseledande i marknadsföringen. Enligt Konsumentverket utelämnas viktig information i annonsen som kan påverka konsumentens ”förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut”.

Bland annat saknas information om huruvida insättningen omfattas av garantin eller inte, i enlighet med lagen om insättningsgaranti, menar Konsumentverket.

Nu vill Konsumentverket att Nordea gör en frivillig rättelse och lämnar in ett yttrande i fallet, där banken ger sin syn på saken och förklarar hur de ska agera.

Yttrandet bör vara inne senast den 24 november.

Ardalan Samimi

Publicerad 2010-11-08 13.59Uppdaterad 2015-12-06 15.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: