Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Nordea tar hjälp av Youtubers

För första gången samarbetar Nordea med Youtube- och Instagram-profiler för att nå nya bostadsköpare.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Januari 2016, 12:10
Uppdaterad: 13 Januari 2016, 12:12

Ämnen i artikeln:

PHDNordea

Youtube- och Instagram-profilerna Viktor Frisk, Dessie, Anty, Keyyo och Ellen Bergström ska få unga som drömmer som sitt första boende att välja Nordea. Kampanjen #mittdrömboende, som har tagits fram tillsammans med mediebyrån PHD, syftar till att förklara för unga potentiella låntagare att Nordea har experter som kan hjälpa till med vad man behöver tänka på inför sitt första bostadsköp.

– Vi har tidigare gjort en del kampanjer riktat till unga som är på gång att köpa sitt första boende men det har varit svårt att hitta dem. Vi behöver testa något nytt för nå dem då vi har ett budskap som är väldigt relevant för målgruppen och som de är intresserade av, säger Viktoria Steinmann, Marketing Partner för unga kunder på Nordea, till Dagens Media.

Det är första gången Nordea, som tidigare har varit restriktiv med den här typen av kommunikation, samarbetar med sociala medier-profiler i den här utsträckningen. Bakgrunden är att traditionella kanaler inte längre fungerar lika effektivt för att nå den yngre publiken.

– Vi har varit ute efter en målgrupp mellan ca 20-28 år som är i bostadsköpartankar och vi har valt ut profiler inom olika genrer: livsstil, träning och inredning så att vi når ut till olika följare. Vi har lagt ner ett stort jobb på det här för vi vill förknippas med bra profiler med sunda värderingar. Vi har valt bort många.

Är det för risken att förknippas med något ni inte står för som ni tidigare varit restriktiva?

– Ja, det är klart att det kan hända saker. Samtidigt är det profilernas följare vi är ute efter och de gillar sina profiler. Sen är det så att även om det här inte är en ny medieplattform så är bankerna generellt inte först när det kommer till att testa nya grepp. Vi har testat sociala medier tidigare men inte så här, det här tror vi kan få lite annan spridning.

Var och en av sociala medier-profilerna kommer under tre månader, med start på måndag nästa vecka, att dokumentera sin väg från tanke till ett eget hem tillsammans med en rådgivare från Nordea under hashtaggen #mittdrömboende.

Ämnen i artikeln:

PHDNordea

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.