Kampanjer
Nordea: "Det kommer inte påverka bankens framtid"
Publicerad: 11 september 2017, 12:18
Uppdaterad: 12 september 2017, 14:20
Efter Nordeaflytten – nu sprids kampanjen som uppmanar folk att byta bank.
Ämnen i artikeln:
NordeaEn vecka har gått sedan beskedet att Nordea beslutar att flytta moderbolagets säte från Sverige till Finland, en flytt som man räknar med att tjäna omkring 9,5 miljarder kronor på.
Många har reagerat på nyheten och på Facebook sprids nu en kampanj från demokratinätverket Skiftet som uppmanar Nordeas kunder att lämna banken, med orden "Nordea lämnar Sverige. Nu är det dags att vi lämnar dem".
Nätverket har fått draghjälp från bland andra operasångerskan Malena Ernman, som på sin Facebooksida publicerat ett inlägg med följande budskap:
I skrivande stund har hennes inlägg delats över 13 000 gånger.
Robin Zachari, kanslichef på Skiftet, gläds över spridningen i sociala medier.
– Vi är väldigt tacksamma till att hon har delat bilden, säger han till Dagens Media.
Demokratinätverket har redan tidigare i somras visat sitt missnöje mot Nordeas då planerade flytt.
– Vi skickade symboliska flyttkartonger till banken redan innan något var klart. Och idag drog vi upp en plan hur vi ska gå vidare med det här, men jag vill inte gå in på några detaljer, säger Robin Zachari och fortsätter:
– Jag tycker att vår kontakt har varit trevlig och professionell från början.
När Dagens Media frågar Nordeas presschef Petter Brunnberg om kampanjen svarar han följande:
– Det kommer inte påverka bankens framtid. Vi är medvetna om att folk har mycket åsikter kring flytten och vi följer med på sociala medier. Folk har rätt att skriva vad de vill.
Även TV4:s politiska kommentator Marcus Oscarsson har öppet visat sitt missnöje mot bankens beslut. På sin Facebooksida, som gillas av upp emot 350 000 profiler, analyserar han kritiskt bankens Finlandsflytt. Inlägget har i dagsläget delats närmare 3 000 gånger.