Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

"Nöjeskarriär" uppmärksammar sexhandel

Publicerad: 26 Oktober 2015, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:24

Realstars nya kampanj ser ut som en seriös rekryteringshemsida och utlovar ett "coolt jobb" inom svensk nöjesindustri.


Just nu sprids den digitala kampanjen ”Nöjeskarriär” i sociala medier, som vid första anblick framstår som en seriös rekryteringshemsida.

I själva verket handlar det om ett initiativ av anti-traffickingorganisationen RealStars i samarbete med spelutvecklaren Hello There och pr-byrån Presskontakterna.

RealStars grundare Malin Roux Johansson säger till Dagens Media att det främst finns två anledningar till att man valde att utforma kampanjen som en rekryteringshemsida.

– Den ena är att det är ett effektivt sätt att visa hur människor luras in i sextrafficking via sociala medier. Den andra är att vi kan lyckas nå ut till många fler grupper på det här sättet och informera om att det är en fråga som berör oss alla. När det handlar om ett så pass svårt ämne som övergrepp, är det många som av naturliga skäl tittar bort. Genom den här kampanjen når vi folk med budskapet lättare än om vi bara gått ut rakt och sagt ”ta ställning mot sexhandel”, säger Malin Roux Johansson.

Under Jobbmässan i Göteborg förra året lanserade RealStars sin förra online-kampanj kallad ”Res och jobba”. Kampanjen hade enligt RealStars närmare 20 000 besökare och fick stor medial uppmärksamhet.

Även ”Nöjeskarriär” har fått ett positivt gensvar. I kampanjen utlovas mottagaren genom att svara på ett par frågor ett ”coolt jobb” inom svensk nöjesindustri. Efter att man besvarat sista frågan så händer något oväntat och obehagligt.

– Kampanjen har fått god spridning i sociala medier och många tar den just som en vanlig rekryteringskampanj, jag har till exempel hört att den har spridits i just jobbreterade sociala medier. Det gör såklart effekten extra stark när det går upp för mottagaren vad det faktiskt handlar om, säger Malin Roux Johansson.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev