Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Nöjesguiden hänger med Frank – mot billigare telefoni

Publicerad: 30 November 2012, 14:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:02

Flera Nöjesguiden-profiler har under veckan synts på Instagram-bilder med Tele2-maskoten Frank. Dagensmedia.se ringde upp tidningens webbchef Pelle Tamleht för att kolla vad det är frågan om.


Ämnen i artikeln:

NöjesguidenTele2

Flera av dagensmedia.ses läsare har reagerat på bilderna, där fåret Frank poserar tillsammans med Nöjesguiden-profiler som Margret Atladottir och Parisa Amiri.

När dagensmedia.se når Pelle Tamleht, som laddat upp bilderna på Instagram, skrattar han.

– Jag misstänkte att jag skulle få ett sådant här samtal.

Han berättar att Nöjesguiden nyligen blivit kund hos Tele2 och att det är därför som fåret Frank är på "besök" hos tidningen.

Har Tele2 betalat för det här?

– Förutom att byta abonnemang tog vi givetvis betalt för annonseringen på sajten. Hade vi inte fått pengar så hade vi såklart inte släppt en toppbanner, de ger vi inte bort gratis.

Filmklippet och Instagram-bilderna med Frank har Nöjesguiden däremot inte fått betalt för.

– Men hade vi inte fått till en deal så hade nog Frank inte dykt upp på det här sättet. Då hade han kanske inte ens varit här.

Han berättar att många reagerat på Franks visit hos tidningen.

– Särskilt i dag. Frank är en karaktär som man antingen älskar eller hatar och det märks.

Det är inte första gången Frank framträder i de sociala medierna. I oktober började det svarta fåret nämligen att twittra.

– Nu kände vi att vi ville ta ett litet nytt grepp kring sociala medier och testa det mot företagsmarknaden. Nöjesguiden har ett starkt nätverk så det här blev ett ypperligt tillfälle att testa något nytt, säger Karl Skoog, marknadschef på Tele2 business till dagensmedia.se.

Förhoppningen är att det nya greppet ska locka fler mindre företag och entreprenörer.

– Vi har stora kunder som Arlanda Express och Stena Line men nu vill vi visa att vi också har bra tjänster även för mindre företag.

Kampanjen är även en del av Tele2:s varumärkesplattform för business: "Makes work work".

– Vår paroll är att vi ser till att det funkar och vi använder andra starka varumärken för att visa upp det konceptet.

Har ni fått många reaktioner?

– Ja, jag har fått en del sms och så där. Samtidigt tar det alltid ett tag innan sådant här märks.

För Frank har sejouren på Nöjesguiden däremot nått vägs ände.

– Nu är han på väg till nästa kund, säger Karl Skoog.

Se ett filmklipp med fåret Frank på Pelle Tamlehts blogg.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

NöjesguidenTele2

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev