Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Nobelpristagaren Bob Dylan – en reklampelare

Publicerad: 13 Oktober 2016, 11:42
Uppdaterad: 13 Oktober 2016, 15:06

Bob Dylan, som i dag avslöjades som årets vinnare av Nobelpriset i litteratur, är inte den som tackar nej till reklamuppdrag.


Ämnen i artikeln:

Bob Dylan

Det vet tv-profilen Fredrik Wikingsson, känd Dylan-fanatiker, som häromåret fick uppleva en privat konsert av världsstjärnan som en del i spelbolaget Pafs kampanj "Experiment ensam".

"Kan ni förstå? Jag sitter helt ensam inne i Academy of music i Philadelphia –  det är bara jag här – runt omkring mig finns 2 500 tomma stolar, vackert klädda i rött sammet, och framför mig, uppe på scenen spelar Bob Dylan och hans band bara för mig", skrev Fredrik Wikingsson om sin upplevelse i DN.

I dag kommenterar han nyheten att Bob Dylan mottar årets Nobelpris i litteratur med tweeten "JAG KUNDE INTE BRY MIG MINDRE".

Dock med tillägget: "DOCK: SKA HAN INTERVJUAS PÅ NÅN SCEN SÅ GÖR JAG DET BÄST."

Tidigt i sin karriär skrev Bob Dylan gärna kritiska texter om kapitalism och kommersialism. Därför blev det ramaskri bland fansen när han 2004 medverkade i en reklamfilm för det amerikanska underklädesmärket Victoria's Secret, som också använt hans låt "Love sick" i reklamsammanhang.

Bob Dylan sa dock redan 1965 på en presskonferens att om han någon gång skulle medverka i reklam, så skulle det vara för ett damunderklädesmärke.

 

Sedan dess har Bob Dylan medverkat i reklamsammanhang vid ett flertal tillfällen, och för flera olika varumärken, och bland annat Apple och Pepsi har använt Dylan-låtar i sin reklam.

Senast för ett år sedan var Dylan med i en reklamfilm för IBM, där han samtalar med IBM:s digitala assistent Watson.

 

Under sändningen av Super Bowl 2014 var Bob Dylan med i två olika reklamkampanjer. En för bilmärket Chrysler och en för grekisk yoghurt.

 

Chrysler-kampanjen var inte Bob Dylans första bilsamarbete. 2007 gjorde han en reklamfilm för Cadillac:

 

Bland annat Apple och Google har också använt gamla Dylan-klipp i sin reklam. När Google 2010 lanserade snabbsökstjänsten Google Instant gjordes det med hjälp av den stilbildande musikvideon till "Subterranian Homesick Blues", där Dylan håller upp plakat med ord från låttexten.

 


Ämnen i artikeln:

Bob Dylan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev