Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Nils Andersson Wimby: "Tre saker jag inte förstår"

Publicerad: 8 Mars 2015, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Isobar-chefen Nils Andersson Wimby går igång på statistik och åldrande.


Ämnen i artikeln:

Isobar

Varje vecka ber Dagens Media en av Sveriges mest kreativa branschprofiler dela med sig av sina viktigaste inspirationskällor just nu.

Denna vecka berättar Nils Andersson Wimby, byråchef på digitalbyrån Isobar, bland annat om vad som är så spännande med att åldras.

– Det är såklart extremt svårt att svara på vad man inspireras av, jag inspireras av allt och ingenting. Hade jag fått frågan på måndag hade det nog blivit ett annat svar, säger han.

Åldrande

"Skrillex, Snapchat och selifiepinnar. Tre exempel på saker som dykt upp som jag inte helt fattar grejen med. Tre första tecken på att jag inte helt är med i matchen längre. Att jag inte kan utgå från mig själv när jag tänker på målgruppen 'unga människor'. Samtidigt som jag grottar ner mig i mina egna vanor (DN i tryckt form (sic), Medierna i P1 och Håkan Hellström) måste jag i yrkesrollen jobba allt mer på att förstå nya saker som poppar upp. Och samtidigt som det väcker lite (mycket) åldersnoja är det spännande och intressant."

Statistik

"Jag är något av en katt bland hermelinerna i kreativa branschen, med min tydliga bakgrund från mediebyrå. Men jag kan inte förneka det: Jag älskar statistik. Att få reda på hur många svenskar som testat Snapchat (989 000) eller hur mycket den genomsnittlige Twitter-besökaren i Sverige tjänar (22 880 SEK). Jag älskar att se hur en kampanj utvecklar sig över tid vad gäller klick, engagemang, sälj – och hur olika tweakningar kan ta effekt. Det är nördigt, men jag gillar det. Och jag tror det kan informera hur man gör bättre kampanjer över tid."

 

Smartare människor

"Lite klyschigt såklart men de man kan lära sig saker av, som gör en förbannad för att de kom på grejer först. Alla brains på jobbet. Dan Calladine, Tim Dunn, AdAge och TechCrunch på Twitter. Luncher med PC, Krister, Adela, Damon, Johnny, David, Elin, Karl. Erik Modigs blogg. Läsa Wired på flygplatsbarer."

 

Bubblare:

Min fru och dotter, som sätter perspektiv på saker

Sonos nya logga http://creativity-online.com/work/sonos-new-logo/38633

#skyrec

Dumma människor

Uttrycket ”Perception is reality”

LÄS TIDIGARE BRANSCHPROFILER OM SINA INSPIRATIONSKÄLLOR:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Isobar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev