Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Nike piskar upp lokalpatriotismen

Nike och MTV ställer Stockholms stadsdelar mot varandra i kampanjen Take Sthlm. Flest löpta kilometer vinner.

Martin Schori


Publicerad: 13 Augusti 2010, 09:08
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:43

Ämnen i artikeln:

AWBNike

– Take Sthlm är som ett strategispel och handlar om att ta över gatorna i staden, säger Jeanette Francke, pr-ansvarig på Nike.

För att tävla anmäler man sig till sin favoritstadsdel och ger sig ut på gatorna. Varje kilometer registreras och den stadsdel med de mest löpvilliga invånarna vinner.

– Tävlingen riktar sig till ungdomar som gillar fart och fläkt och att vara med där det händer. När man blir äldre tar man sig kanske ut i spåret och springer för att det är avslappnande men som ung kanske man vill ha en utmaning, säger Jeanette Francke.

Varje stadsdel har en speciell ambassadör som ska försöka rekrytera deltagare. Adam Tensta är tävlingens domare och "gudfader".

Hur många deltagare siktar ni på?

– Vi har ingen siffra, men löpintresset är stort just nu, säger Jeanette Francke.

Take Sthlm marknadsförs på MTV:s sajt och i form av reklamfilmer som visas på webben och på bio. I filmerna hetsar de olika ambassadörerna stadsdelarna mot varadra.

MTV och Nike har jobbat med byråerna Visual Arts, Tewonder och AWB.

Nike Plus

Kampanjen genomförs med tekniken Nike Plus, ett sensorkit som placeras i skon och sedan kopplas till en Ipod. Därefter kan användaren läsa av hur långt han eller hon har sprungit. Man kan också ladda ned en app som registrerar antalet löpta kilometer.

Ämnen i artikeln:

AWBNike

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.