Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Nike hyllar basketkulturen

Publicerad: 28 Januari 2011, 05:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Nike skickar Adam Tensta till USA i sin nya kampanj, som är en hyllning till basketkulturen. Det hindrar dock inte Zlatan Ibrahimovic från att vara med på ett hörn.


Ämnen i artikeln:

AWBNike

– Basket är ingen stor sport i Sverige just nu men vi har vi  svensken Jonas Jerbko i Detroit, där han är en riktig stjärna. Vi bestämde oss för att lyfta basketen lite, säger Jeanette Francke, pr-chef på Nike.

Nike har därför skickat artisten Adam Tensta till Detroit för att möta NBA-stjärnan och ta reda på hur man lyckas i USA. Han träffar också svenska stjärnor som hockeyspelarna Henrik Zetterberg och Nicklas Lidström, samt Zlatan Ibrahimovic.

Nike har använt sig av Adam Tensta tidigare i sina kampanjer. 

– Adam var ett självklart val,vi vill jobba med dem som vi gillar. Dessutom är han väldigt basketintresserad, säger Jeanette Francke.

Resultatet av hans resa blir en dokumentärserie i fem tiominutersavsnitt, som visas på Nikes Facebook-sida.

Kampanjen,som även syns i  butik, avslutas med basketturnering på Münchenbryggeriet i Stockholm, där flera svenska basketstjärnor medverkar.  

Bakom kampanjen ligger  byråerna AWB, Vice, Young/skilled och GFC. Klädmärkets huvudmålgrupp är 16-25-åringar.

Nikes trailer:

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/19162443" width="400" height="225" frameborder="0"></iframe><p><a href="http://vimeo.com/19162443">American Made Trailer</a> from <a href="http://vimeo.com/user5829244">Nike Sportswear Sweden</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

AWBNike

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.