Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Nickelodeon släcker ner i ny kampanj

Publicerad: 3 september 2010, 11:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Ny kampanj uppmanar barnen att gå ut och leka.


På lördag den 4 september släcker Nickelodeon ner kanalen i två timmar i kampanj med temat upp och hoppa. Enligt Jenny Frisk, kanalchef på Nickelodeon i Sverige, har kampanjen genomförts med framgång flera gånger i USA.

– Men det är inte bara i USA som fetma hos barn ökar, därför tycker jag att det är ett helt fantastiskt projekt att ta till svenska Nickelodeon. Det handlar om att få barn att förstå att det är viktigt att röra på sig för hälsans skull, säger hon.

I USA släcker man ner kanalen under en hel dag, men här i Sverige blir uppehållet enbart två timmar, mellan 12.00 och 14.00. Jenny Frisk berättar att hon velat genomföra projektet länge.

– Vi var lite oroliga för vad våra operatörer och samarbetspartners skulle säga om det här men alla har varit väldigt positiva. Sedan kommer det ju inte vara helt svart i rutan, vi kommer ha en crawl-text som berättar varför det är viktigt att gå ut och röra sig, säger hon.

I kampanjen samarbetar Nickelodeon med Sats som erbjuder öppet hus med aktiviteter som yoga för barn och dansklasser för barn. Jenny Frisk håller med om att kampanjen är varumärkesbyggande men menar också att Nickelodeon har ett ansvar som en av de största barnkanalerna i Sverige.

– Det är viktigt att använda sin styrka som kommunikationskanal och berätta om bra saker. Det är inte lika mycket gympa i skolan som det var när jag var liten för det finns varken utrymme eller pengar. Därför hoppas jag att våra tittare följer rådet att gå ut och det ska bli väldigt spännande att se utfallet.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev