Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Nick's ändrar i glassreklam efter kritik

Publicerad: 19 April 2018, 14:30
Uppdaterad: 20 April 2018, 08:09

"Vår avsikt var att säga att vi anser att socker är ohälsosamt och att det nu finns bättre val. Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där", skriver bolaget bland annat i ursäkten. Foto: Skärmdump

Nick's drar tillbaka budskapet "En glass du inte ångrar dagen efter".


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Livsmedelsföretaget Nick's, som bland annat gör sockerfria godsaker, har hamnat i blåsväder på grund av kampanjen för sin nya sockerfria glass.

Budskapet "En glass du inte ångrar dagen efter" har väckt kritiska reaktioner i sociala medier, då många menar att ångest på grund av ett matintag har koppling till ätstörningar. Det skriver Expressen.

En av de som reagerat på kampanjen är bloggprofilen Regina Katralen, 29.

– Den triggar ätstörning och bidrar till ångest kring mat. Att tänka ”oj, jag borde inte ha ätit det där” är inte sunt. Det är tråkigt att de har en kampanj som uppmuntrar till att känna ångest över något man har ätit, säger hon till Expressen.

Efter kritiken har Nick's gått ut med en ursäkt på Facebook (ovan) och planerar nu att plocka ner reklamen.

"Vår avsikt var att säga att vi anser att socker är ohälsosamt och att det nu finns bättre val. Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där", skriver bolaget bland annat i ursäkten.

– Det är fullständigt olyckligt. Det gör mig ledsen. Ingen här eller på reklambyrån kunde förutse den tolkningen, säger Niclas Luthman, grundare av Nick's, till Expressen.

Enligt honom är tanken bakom reklamen att skoja med en gammal kampanj om alkohol: "man kan ha roligt utan alkohol", precis som man kan ha roligt utan socker.

Nick's arbetar nu på att ta fram bilder med "ett betydligt mer positivt budskap", och Niclas Luthman berättar att de gärna vill ersätta utomhusreklamen.

Dagens Media har sökt Nick's reklambyrå Åkestam Holst för en kommentar, som hänvisar till Nick's.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev