Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

New York Times belyser mörkläggning

Med kampanjen "Sanningen är svår att finna" vill New York Times visa på riskerna med en minskad transparens i samhället.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Maj 2017, 07:03
Uppdaterad: 02 Maj 2017, 09:07

Ämnen i artikeln:

KampanjNew York Times

Bild 1/2  Foto: New York Times.

I sin kampanj "The truth is hard to find" har den amerikanska morgontidningen New York Times i flera delar de senaste månaderna tryckt på vikten av kvalitetsjournalistik.

Den senaste delen av kampanjen, som Adweek skriver om, illustrerar detta på ett väldigt bildligt sätt – med hjälp av censurerade myndighetsdokument.

I reklamfilmen hörs den undersökande New York Times-journalisten Mark Mazetti berätta om hur det blir allt viktigare för journalister att granska myndigheters arbete.

Reportern menar att det inte är ett nytt fenomen med regeringar som försöker hemlighålla information, utan att det är något som har växt fram över åren i takt med att nya administrationer har tagit över.

Skapare av reklamfilmen, som släpptes i helgen, är den New York-baserade reklambyrån Droga5.

Ämnen i artikeln:

KampanjNew York Times

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.