Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Naturskyddsföreningen låter bina komma till tals

Naturskyddsföreningens första kampanj tillsammans med Reform Act lyfter hotet mot den biologiska mångfalden – med bin som budbärare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 26 Mars 2018, 07:25
Uppdaterad: 26 Mars 2018, 07:28

Ämnen i artikeln:

NaturskyddsföreningenReform Act

I kampanjen låter Naturskyddsföreningen biet själv komma till tals och visa hur det liv vi lever idag inte är möjligt utan den lilla insekten.

Hotet mot den biologiska mångfalden står i fokus när Naturskyddsföreningen lanserar sin första kampanj inom det nya samarbetet med Reform Act.

"Hotet mot den biologiska mångfalden är ett lika allvarligt hot mot vår planet som den globala uppvärmningen. Forskare säger att vi befinner oss i 'den sjätte massutrotningen' eftersom vi människor de senaste decennierna gjort att tusentals djurarter försvunnit", skriver Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

Bland djurarter som är starkt hotade finns Sveriges vilda bin. Men med den nya kampanjen vill Naturskyddsföreningen visa att det finns hopp.

– Hur berättar man om ett stort problem, så att det blir enkelt att förstå? Kampanjen tar hjälp av en av Sveriges minsta röster: biet. Biet blir symbolen för den stora utmaningen vi har när naturen trängs undan och den biologiska mångfalden hotas. Vi vill visa att det går att göra stor skillnad för att rädda bina. Det kan handla om någonting så enkelt som att skapa en blomsteräng, bygga ett vildbi-hotell eller skänka 200 kr till Naturskyddsföreningen. Tillsammans blir vi världens bi-vänligaste land, säger Mikael Arman, projektledare Reform Act, i ett pressmeddelande.

Varför kampanjen fokuserar på just bin har sina orsaker. Bin har nämligen en stor uppgift: de pollinerar många av våra grönsaker, fruktträd och bärbuskar.

I kampanjen låter Naturskyddsföreningen biet själv komma till tals och visa hur det liv vi lever idag inte är möjligt utan den lilla insekten. Kampanjen kretsar främst kring de matprodukter som kommer försvinna om bina försvinner. Naturskyddsföreningen vill visa hur viktiga bina är för vår matproduktion – idag och i framtiden.

Ett viktigt budskap i kampanjen är att visa att det inte försent och att vi tillsammans kan ställa om till ett samhälle som gynnar bina och andra hotade arter. Naturskyddsföreningen visar därför både vad den enskilde individen kan göra för att bidra, men också vilka krav som ställs på politiker och företag.

Kampanjen är primärt digital med banner-annonsering och aktivitet i sociala medier, men stärks upp med printannonsering, primärt i olika livsstilsmagasin och på SJ:s tåg.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.