Natural cycles-annons stoppas i Storbritannien

2018-08-30 11:13  

Brittiska ASA anklagar omdebatterad preventivmedelsapp för missledande marknadsföring.

Appen Natural cycles fick förra året grönt ljus av EU att marknadsföra sig som en preventivmedelsapp.

Sedan dess har appen satsat hårt på att marknadsföra sig som just en preventivmedelsapp. Appen stötte dock på patrull tidigare i år då Södersjukhuset i Stockholm anmälde appen till Läkemedelsverket på grund av att de funnit att 37 kvinnor blivit gravida trots att de använt appen för att se till att inte bli det.

Natural cycles stöter nu på ytterligare hinder då brittiska Advertising Standards Authority (ASA) ifrågasätter appens marknadsföring på Facebook, skriver Business Insider.

En Facebook-annons av Natural cycles har stoppats eftersom ASA anser att informationen som getts i annonsen är missledande. Det ASA har reagerat på är att Natural cycles marknadsfört sig själva som en "högst säker preventivmedelsapp", vilket ASA menar inte stämmer baserat på egna undersökningar.

Förutom att stoppa annonsen har ASA även varnat Natural cycle för att sluta kalla appen högst säker och för att sluta överdriva dess effektivitet för att förhindra graviditeter.

En talesperson från Natural cycles säger i en kommentar till Business Insider att ASA:s agerande har satt igång en intern utredning inom företaget och att annonser nu går igenom en strikt kontroll.

– Vi respekterar resultatet av brittiska ASA:s granskning av en Facebook-annons, som uppskattningsvis rullade under fyra veckor i mitten av 2017. Granskningen startade för nästan 12 månader sedan och annonsen togs bort så fort vi blev varse om klagomålet, säger talespersonen.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt