Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Nattklubb fälls för reklam med lättklädda kvinnor

Örebro Rättighetscenter möttes av starka reaktioner när de anmälde nattklubben Satin för könsdiskriminerande reklam, men får nu rätt av RO.

Henrik Widell


Publicerad: 22 Mars 2011, 09:41
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:17

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Inför evenemanget Winterjam valde nattklubben Satin i Örebro att göra reklam med en bild av tre lättklädda tjejer. När anmälan blev känd möttes organisationen av starka reaktioner från allmänheten.

– Många tyckte att det var fånigt att anmäla reklamen och att det inte var något uppseendeväckande med den, vilket visar på att den här typen av bilder är så vanliga att de har blivit ett normalt inslag i vardagen. Det är oroväckande att objektifieringen av kvinnor är så allmänt accepterad, säger Linda Höglin på Örebro Rättighetscenter, i ett pressmeddelande.

Men Reklamombudsmannen följer Rättighetsscentrets linje och fäller reklamen. RO skriver i sitt beslut:

”… Kvinnorna på den aktuella affischen har inte något naturligt samband med det marknadsförda eventet. Genom kvinnornas sexiga underkläder, poser och blickar framställs de som rena sexobjekt. Dessa förhållanden sammantagna gör att reklamen får anses kränkande. Den är därmed könsdiskriminerande…”

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.