Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nätcasino startar fiktivt universitet

Publicerad: 18 September 2015, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Det norska nätcasinot Folkeautomaten ska utbilda svenskar i norsk tur.


Folkeautomaten storsatsar på den svenska marknaden. I sin nya kampanj har de startat ett fiktivt univeristet: Svensk akademi för norsk tur (SANT).

Hemsidan till universitetet Norsktur.se är utformad som en universitetssajt och har fakulteter såsom fakultet för lax och fiske, fakultet för olja och fakultet för för tur-kultur.

– Vi kör på konceptet "Norsk tur" och vill att svenskar ska kunna lära sig det på vårt universitet, säger Michel Sterk, business consultant på Folkeautomaten till Dagens Media.

Förutom hemsidan rullar en reklamfilm ut imorgon. I relamfilmen guidas man runt på universitet och får kika på de olika klasserna.

Varför har ni valt att satsa på den svenska marknaden?

– Vi har över 30 000 kunder i Norge, men det roliga är att vi också har över 4 000 svenska. Det är inte så vanligt att norska märken funkar på den svenska marknaden, utan snarare tvärt om. Och då ville vi se om vi kunde, säger Michel Sterk.

Bakom kampanjen står den norska reklambyrån Llowbank.

– Såklart var vi lite skeptisk till hur varumärket skulle funka på den svenska marknaden. Llowbank hade då en trevlig idé om att meddela svenskarna att de också kan spela på den norska turen.

Kampanjen börjar imorgon och syns i tre veckor i MTG:s och Discovery Networks Swedens kanaler.

– Sen får vi se om det blir mer långsiktig eller inte. Jag hoppas det och att det kreativa kan leva länge.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.