Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Näringslivet: "Inte bättre förr"

Publicerad: 11 november 2011, 13:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Nej, det var inte bättre förr. Det menar Svenskt Näringsliv, som nu går ut i den digitala kampanjen "Så var det 1980". Målet är att visa hur mycket bättre Sverige har blivit på 30 år.


En hel skolgård som rökruta, en fax i bilen, Bullens pilsnerkorv och "Heta linjen". Nej, frågar man Svenskt Näringsliv var det sannerligen inte bättre förr.

Det tar intresseorganisationen fasta på i den nya kampanjen "Så var det 1980". På kampanjsajten savardet1980.se finns flera filmklipp från SVT:s arkiv samt egenproducerade program med tv- och radiolegendaren Hans Waldenström.

– Vi på Svenskt Näringsliv är väldigt positiva till utvecklingen, men det är inte alltid så lätt att visa vad som faktiskt har hänt på 30 år. Och hur gör man för att illustrera det som faktiskt blivit bättre, säger Nicklas Mattsson, publicistisk chef på Svenskt Näringsliv och hjärnan bakom kampanjen och fortsätter:

– Vi började titta på massa gamla klipp på Youtube och SVT och då växte den här idén fram.

Sajten hade smygpremiär på Almedalsveckan i somras och ligger nu uppe på nätet.

På måndag drar även lanseringskampanjen, som består av annonsering på Facebook och Youtube, igång.

– Många som ser det här undrar om vi har fejkat materialet, men det är ju faktiskt arkivmaterial som vi har köpt licenserna till. Vi har haft väldigt roligt och det är mycket som folk inte har sett tidigare, säger Nicklas Mattsson.

Produktionen är gjord av Mediebolaget medan reklambyrån Holy Diver har arbetat med lanseringskampanjen.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.