Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

Nakna kvinnor i träskor fälls

De fyra nakna kvinnorna i Swedish Hasbeens kampanj ansågs inte sexistiska av företagets grundare. Reklamombudsmannen håller inte med henne och fäller kampanjen för könsdiskriminering.


Publicerad 2015-06-02 11:55

Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Dela artikeln:

I februari marknadsförde Swedish Hasbeens sin nya kollektion med hjälp av nakna kvinnor. Bilden på fyra nakna kvinnor i träskor tillsammans med texten "Go natural" blev snabbt en snackis och anmäldes av Sveriges Kvinnolobby till Reklamombudsmannen.

"Swedish Hasbeens använder sig av nakna, objektifierade kvinnokroppar i syfte att sälja skor. Det finns ingen koppling mellan kvinnornas kroppar och produkten, som dessutom kommer helt i skymundan i bilden. Det råder därför ingen tvekan om att kvinnokropparna används som rena sexobjekt och blickfång. Bilden är kränkande och diskriminerande för kvinnor i allmänhet och vi tvivlar på att företaget hade gjort en likvärdig reklam med män", skrev de bland annat.

Enligt Emy Blixt, en av Swedish Hasbeens grundare, är kampanjen inte sexistisk.

– Det är inte en sexuell bild. Det anses vara okej att visa väldigt sexualiserade bilder på kvinnor som ändå har kläder men det här är ju osexuella bilder utan kläder. Jag hoppas att det väcker debatt, har hon tidigare sagt till Dagens Media.

Efter att ha granskat kampanjen håller Reklamombudsmannen dock inte med Emy Blixt. Nu fälls kampanjen för att den är könsdiskriminerande.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna, genom att vara nakna förrutom skorna,framstaälls som rena sexobjekt. Framställningen av kvinnorna har inte någon koppling till de marknadsförda produkterna träskor, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler", skriver Reklamobudsmannen i sin bedömning.

Dagens Medias tidigare undersökning visar att sexism är den vanligaste anledningen till att reklam fälls hos Reklamombudsmannen.

Läs undersökningen här.

LÄS OCKSÅ:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.