Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Musik ska ta dig till Friskis & Svettis

Publicerad: 8 Januari 2016, 09:09
Uppdaterad: 8 Januari 2016, 09:13

Friskis & Svettis vårkampanj ska hjälpa människor hitta rörelse i vardagen.


Ämnen i artikeln:

Friskis Svettis

Januari är månaden då gymkedjorna tävlar om uppmärksamheten från träningssugna svenskar. Nu släpper Friskis & Svettis sin nya vårkampanj "Vad lyfter dig?" där musiken – för andra gången – står i fokus.

Med hjälp av en app som kopplas till Spotify kan besökare få guidning till sitt träningsställe, eller till jobbet, med hjälp av rätt låtlista, anpassad efter hur snabbt man vill gå.

– Man kan välja att lufsa, eller kuta. Musik har varit centralt för Friskis & Svettis sedan starten. Varje ledare lägger enormt mycket tid på att skapa sitt eget pass och all musik är tillåten, från klassiskt till pop. Vi har en otrolig bredd och vi tycker att det är kul att berätta hur viktig musiken är för Friskis & Svettis, säger Ingrid Hammarberg, ansvarig för kommunikationsutveckling, till Dagens Media.

Också höstens Friskis & Svettis-kampanj hade musiken i fokus, då mot bakgrund av ett experiment som visade hur musik påverkade träningsmotivationen.

– Skillnaden den här gången är att vi har hittat ett sätt att få människor att se att man kan röra sig till musik i vardagen genom att ta sig till platser med musiken. Det här är en varumärkesbyggande kampanj. Vi vill visa att vi inte är en träningsaktör bland andra.

Kampanjen är framtagen av byrån The Amazing Society, som tidigare har varit Friskis & Svettis digitala byrå men nu fått huvudansvaret för organisationens marknadskommunikation efter Åkestam Holst.

– Vi valde dem för att vi behöver vässa oss digitalt. Det är viktigt för oss att visa vår kvalitet både när det gäller bildmanér och tekniken. Hos oss väljer alla föreningar själva var de vill synas men på riksnivå kommer kampanjen att synas på Instagram, Facebook och Youtube. Lokalt kan det också vara i trafiken, i radioreklam och på bio, säger Ingrid Hammarberg.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Friskis Svettis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.