Kampanjer
MTV samlar blod bland unga
Publicerad: 21 februari 2012, 06:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32
Blodcentralen använder MTV:s splatterkomedi "Death Valley" för att hitta unga blodgivare.
Ämnen i artikeln:
MTVBara 6 procent av Sveriges 15-29-åringar donerar blod, men en av tre säger sig ha funderat på att göra det.
Nu slår sig Blodcentralen i lag med MTV, som sänder bloddiga splatterkomedin "Death Valley" om poliserna i Undead Task Force, för att få fler unga att testa sig som blodgivare.
– Att blodet minst sagt sprutar i Death Valley födde tanken hos oss att samla in nytt blod till sjukvården i Stockholm. Vi vet genom globala studier att generation Y vill göra gott snarare än att göra uppror, så samarbetet med Blodcentralen känns som ett självklart val för vår målgrupp, säger Peter von Satzger, pr-chef på MTV, i ett pressmeddelande.
I dag och i morgon besöker Blodcentralen och MTV KTH och Stockholms universitet med en annorlunda blodbuss – en polisvan från Undead Task Force – för att väcka intresse för blodgivning bland studenterna.
Under besöken kommer filmer spelas in för att slå hål på myter om blodgivning. Filmerna ska spridas i sociala medier.