tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

MTV samlar blod bland unga

Publicerad: 21 februari 2012, 06:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

Blodcentralen använder MTV:s splatterkomedi "Death Valley" för att hitta unga blodgivare.

Ämnen i artikeln:

MTV

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Bara 6 procent av Sveriges 15-29-åringar donerar blod, men en av tre säger sig ha funderat på att göra det.

Nu slår sig Blodcentralen i lag med MTV, som sänder bloddiga splatterkomedin "Death Valley" om poliserna i Undead Task Force, för att få fler unga att testa sig som blodgivare.

– Att blodet minst sagt sprutar i Death Valley födde tanken hos oss att samla in nytt blod till sjukvården i Stockholm. Vi vet genom globala studier att generation Y vill göra gott snarare än att göra uppror, så samarbetet med Blodcentralen känns som ett självklart val för vår målgrupp, säger Peter von Satzger, pr-chef på MTV, i ett pressmeddelande.

I dag och i morgon besöker Blodcentralen och MTV KTH och Stockholms universitet med en annorlunda blodbuss – en polisvan från Undead Task Force – för att väcka intresse för blodgivning bland studenterna.

Under besöken kommer filmer spelas in för att slå hål på myter om blodgivning. Filmerna ska spridas i sociala medier.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev