Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

MTR-tåg strajpas med Uberreklam

Publicerad: 26 April 2016, 08:12
Uppdaterad: 26 April 2016, 08:12

Uber och MTR Express blir samarbetspartners. MTR:s kunder får nu också möjligheten att boka resor med Uber. "MTR är ett företag som liknar oss på många sätt", säger Alok Alström, sverigechef på Uber.


Ämnen i artikeln:

MTR ExpressUber

Resenärer som bor i Stockholm eller Göteborg får nu möjligheten att efter tågresan med MTR Express, resa vidare med Uber till sin slutdestination.

Uber har tidigare gjort samarbeten med kollektivtrafikbolag i amerikanska städer men aldrig tillsammans med en fjärr- eller snabbtågsaktör i den här skalan.

I dealen ingår att MTR täcker sina tåg med Uber-marknadskommunikation, men upplåter också ett stort antal reklamytor både digitalenheter, print med mera i kupémiljön.

– Det här känns väldigt kul, MTR är ett företag som liknar oss på många sätt. Vi är båda långt fram tekniskt och både Uber och MTR har tänket hur man tar en person från A till B på bästa sätt. Vi är båda utmanare och uppstickare som går in i varandra i tänket kring information och marknadsföring, säger Alok Alström, sverigechef på Uber till Dagens Media.

Samarbetet kommer visa sig på flera olika sätt. Redan när en kund bokar en biljett hos MTR kommer hen få möjligheten att boka en taxiresa med Uber. Vissa av MTR:s tåg kommer strajpas med Ubers logga och på MTR:s tåg kommer kunder få information om hur du fortsätter din resa med Uber.

– Man kan tänka sig detta som en ledstång från starten av resan till slutet. Det här kommer innebära att vår produktupplevelse stärks ytterligare. Hittills har vi varit begränsad till en stad, men nu breddar vi oss. Vi tror att varannan kund vill ha en dörr till dörr upplevelse, säger Alok Alström.

Att varannan kund vill ha en dörr till dörr upplevelse är en del i MTR- och Ubers gemensamma målsättning, att varannan kund som reser med MTR, också ska resa med Uber. Ett tufft mål kan tyckas, men Alok Alström ser det inte så.

– Jag tycker inte att målsättningen är hög. Det är klart att alla inte kommer ha behovet att resa med Uber, men tack vare den ledstång som jag nämnde tidigare kommer vi att åstadkomma detta. Vi ser detta som ett första steg och sedan får man se hur vi kan utveckla detta vid till exempel stora event i Stockholm respektive Göteborg.

Nytt på svenska marknaden i och med samarbetet är att Uber lanserar funktionen “Pick up places” på Centralstationen i Stockholm och Göteborg. Funktionen innebär att det blir ännu enklare för användare att hitta bilen när de anländer, precis som på internationella flygplatser i hela världen där funktionen redan används.

MTR Express vd Johan Söör är också han nöjd med det nya samarbetet.

– Vi är stolta över att vara det allra första fjärrtågsbolaget i världen som Uber väljer att samarbeta med i så här stor skala. Vi är båda innovativa utmanare i traditionella branscher, och vårt samarbete är en av många viktiga delar i att göra kundupplevelsen ännu starkare, säger han i ett pressmeddelande.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MTR ExpressUber

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.