Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

MQ:s reklam får kritik

Publicerad: 22 Mars 2011, 09:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Kvaliteten på kläderna förlänger vår planets liv, hävdade MQ i sin reklam. Nu fälls man av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

MQ

Det var i MQ:s höstkampanj, frontad av Ari Behn, som MQ använde devisen ”More quality makes your wardrobe, money and planet last longer”.

Budskapet uppskattades inte av Sveriges Konsumenter, som anmälde företaget till Reklamombudsmannen. Enligt organisationen fanns det inga bevis för att MQ:s kläder skulle ha bättre kvalitet än någon annan eller att deras kläder skulle vara miljövänliga. Ett typiskt fall av "greenwashing", menade Sveriges Konsumenter.

MQ försvarade sig med att "hög kvalitet möjliggör en lägre konsumtion vilket i sin tur leder till minskade miljöeffekter".

Men det argumentet köper inte RO.

"Mot bakgrund av de höga vederhäftighetskrav som ställs på påståenden som rör komplexa frågor såsom exempelvis miljö­frågor, anser opinionsnämnden att annonsören inte presenterat sådan utredning som visar att deras kläder håller en högre kvalitet än vad som kan anses normalt för modeplagg eller att en hög kvalitet på plaggen skulle leda till att konsumenten spar pengar eller gör en insats för miljön", skriver RO:s opinionsnämnd.

Därmed är reklamen ovederhäftigt och vilseledande anser RO. Kampanjen togs fram av MQ:s huvudbyrå Catt & Co.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

MQ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.