måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

(Mp) går ut i pappa-kampanj

Publicerad: 23 februari 2012, 08:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Lagom till internationella kvinnodagen lanserar Miljöpartiet sin pappa-kampanj. I kampanjen ingår en barnbok i pixi-format.


RL

Rebecka Lindberg


– Vi hoppas att den ska ses som en fin gåva och vara en utgångspunkt för ett politiskt samtal med en miljöpartist, säger Linnéa Engström jämställdhetssamordnare på Miljöpartiet.

Miljöpartiets barnbok handlar om en pappa och ett barn. Genom boken hoppas de kunna engagera och skapa samtal runt politiska frågor.

Pappa-kampanjen riktar sig speciellt till småbarnsföräldrar. Kampanjen handlar om jämställdhet, män och föräldraförsäkringen och kommer pågå under våren.

Till kampanjen har det tagits fram särskilda affischer med barnsånger där mor är utbytt mot far.

– Vi ska finnas där pappor finns, på förskolor och lekplatser, säger Linnea Engström.

Framför allt är det en kampanj som ska bedrivas på lokalnivå och det är upp till regionerna hur de väljer att gå ut med budskapen.

Pixi-boken delas ut första gången under Stockholmsregionens mingel Bar Grön den 6 mars.

– Bar Grön är öppen för alla och där kommer boken att finnas. Vi hoppas att de som kommer ska sprida den till sina vänner, säger Linnéa Engström.

Under kvällen kommer Maria Wetterstrand, Gudrun Schyman och Mona Sahlin prata om makt och politik.

Det officiella datumet för kampanjstarten är den 8 mars. Pappa-kampanjen är en del av deras långsiktiga 250 000 personliga möten-kampanj som går ut på att politikerna ska möta medborgarna i deras vardag och diskutera politik.

Miljöpartiets reklambyrå är Locomotiv.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev