Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Mother New York gör Happy Socks julkampanj

Publicerad: 24 November 2010, 18:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Klädmärket Happy Socks gör sin första stora marknadsföringsinsats. Totalt lägger man ned 4,5 miljoner kronor på kampanjen, som tagits fram av Mother New York.


– Kampanjen är extremt bisarr, säger Happy Socks vd Mikael Söderlindh.

Happy Socks grundades för två år sedan och blev snabbt populär i Stockholms hipsterkretsar. Nu vill bolaget, som siktar på runt 60 miljoner kronor i omsättning nästa år, bli kända för den bredare allmänheten.

Med start på söndag rullar man ut en kampanj utomhus och på webben.

– Syftet är att bygga varumärket men eftersom vi är så pass nystartade vill vi också driva försäljning hos återförsäljare och på webben, säger Mikael Söderlindh.

Målet med den två veckor långa kampanjen, som kostar 4,5 miljoner kronor, är att få 1,1 miljon besök på den egna sajten. Mother New York står för det kreativa arbetet och medieköpen har man gjort inhouse.

– Vi testar den här julkampanjen i Sverige och Danmark. Sedan finns det planer på en global kampanj nästa år.

Med kampanjbilderna vill Happy Socks visa på sin kreativtet. Svartgula strumpor illustreras till exempel med dalmatinerhundar som springer runt i en schweizerost.

Målgruppen är alla som vill bära deras strumpor, säger Mikael Söderlindh:

– Vi brukar säga att vi har Converse som förebild. De säljs både i de finaste butikerna och på skitiga gatan.

Arbetsgrupp på Mother

Imogen Bailey – Mother (project manager)

Sam Coleman – Art Director

Stacey Lee – Writer

Nicke Bergström – Creative Director

Amita Sehgal - producer

Fotograf Emil Larsson / Adamsky

Set Design Ellinor Ekelund / Adamsky

Stillbild producent Michael Dabrowski / Adamsky

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.