Moderaternas kommunikationschef försvarar Göteborgsfilmen

2018-02-13 12:33  
Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson. Foto: Janne næss

Moderaternas Hampus Knutsson om de fejkade filmklippen: "Vi ska inte svartmåla eller skönmåla utan prata klarspråk om de problem som finns".

I går kom nyheten om att Moderaterna i Göteborg har använt bilder från Kanada på brinnande bilar, för att i en kampanjfilm illustrera den kris som de menar att västkuststaden befinner sig i. Det var P3 som först rapporterade om nyheten, innan den spreds i flera medier, samt både väckte kritikstorm och försvarades på sociala plattformar.

Moderaterna har redan tidigare ifrågasatts för sin kommunikation inför det kommande valet. Populistisk, och anspelande på människors rädsla, hävdar kritikerna. Bland annat har partiet väckt känslor för att de använder begreppet "go zone" i en utomhuskampanj i Stockholm – ett uttryck som anses vara inspirerat av Donald Trump och den amerikanska högerns retorik.

Nu svarar Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson på den senaste tidens kritik. Till Dagens Media säger han att det vore bättre om en lokal bild hade använts i Göteborgsfilmen eftersom sakfrågorna då hamnat mer i fokus.

– Samtidigt försöker vänstern klistra alla möjliga stämplar på oss, men filmen från Göteborg handlar inte om svartmålning. Den har både krass verklighetsbeskrivning och framtidsoptimism, säger Kommunikationschefen och fortsätter:

– Nu är det debatt om var den brinnande bilen kommer från och vilken bild som förmedlas av staden. De riktiga problemen är ju att gängkriminalitet breder ut sig, utanförskapet växer och att allt för många bilar bränns. Så sent som i går kom en studie om problem med våldsbejakande extremism i Göteborg. Det är allvarliga problem som politiken måste ta tag i och Moderaterna i Göteborg presenterar ju också förslag på lösningar, hävdar Hampus Knutsson.

Han säger att det är farligt att inte prata om problem, eller om debatten bara utgår från hur vi vill att bilden av Sverige ska vara:

–Vi ska inte svartmåla eller skönmåla utan vi vill prata klarspråk om de problem som finns och berätta om vår politik för att ta tag i dem, både lokalt och nationellt.

Hampus Knutsson berättade nyligen för Dagens Media hur partiet tänker när det kommer till kommunikationen inför valet:

"Vi har ett väldigt bra lag i partiet med både spets, djup och bredd, så allt från analys till strategiarbete och uttag gör vi internt. Vi har tagit hjälp av mediebyrån Wavemaker för att boka utomhusreklam och vi för en dialog med potentiella partners som vi kan jobba tillsammans med för att utveckla uttaget av vår reklamkampanj. Vilka det blir är däremot inte klart än, utan det får jag återkomma till", sade kommunikationschefen.

Han uppgav då att Moderaternas valbudget ligger på drygt 50 miljoner kronor i år.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt