Moderaternas första kampanj sedan partiledarbytet

2017-11-09 11:08  

Digital annonsering och dialog i fokus när Moderaterna släpper nya kampanjen "En hoppfull framtid för Sverige". "Det är en full verktygslåda som är anpassad för samtal", säger Hampus Knutsson om kampanjmaterialet.

Valåret nalkas i Sverige och på lördag går Moderaterna ut med sin stora höstkampanj "En hoppfull framtid för Sverige".

Kampanjen är den första sedan Ulf Kristersson tog över som partiledare efter Anna Kinberg Batra. Kampanjen kommer pågå till november slut och består av tre grundpelare: samtal med väljare, digital annonsering och dialog i sociala medier.

– Nu står vi inför ett valår och har klubbat igenom den politik som vi ska gå till val på, dessutom har vi en ny partiordförande, så syftet med kampanjen är att prata om våra värderingar, vår politik och vad vi vill framåt, säger Hampus Knutsson, kommunikationschef för Moderaterna till Dagens Media.

Kampanjen riktar sig till breda väljargrupper, både unga vuxna, barnfamiljer, tjänstemän, företagare och pensionärer. Fokus ligger på områden som integration, företagande, jobb, trygghet, skola, sjukvård och politik för äldre. 

Hampus Knutsson konstaterar att det finns ett stort kampanjsug i hela organisationen.

– Ulf och hela laget har fått en väldigt bra start och det finns ett grundmurat förtreonde och intresse för Moderaternas politik, är min känsla. Det är klart att det är många som vill komma ut och prata om den politiken. Dessutom får vi mycket frågor i sociala medier och på gator och torg, så det är kul att genom kampanjen komma ut och svara på alla frågor.

Hur kommer kampanjen att kommuniceras?

– Vi har tagit fram kampanjmaterial och enheter för att fler ska kunna prata med väljare runt om i landet. Vi har tagit fram underlag oavsett om man vill knacka dörr, sprida kampanjbudskap i sociala medier eller svara på frågor digitalt. Det är en full verktygslåda som är anpassad för samtal, där den bärande delen är att lyssna och ta in vilka problem och möjligheter människor ser.

Hur mycket lyfter ni fram Ulf Kristersson, med tanken på att detta är första kampanjen sedan partiledarbytet?

– Det är klart att vi lyfter fram honom men framför allt lyfter vi fram laget, det är "laget framför jaget". Det är också kul att laget har blivit större den senaste månaden, vi har fler medlemmar nu än motsvarande period förra året. När man går mot valår så spelar det roll hur stort laget är, ju större lag desto större chans.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt