Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Moderaterna om Thailandsannonsen: "Blir folk förbannade har vi lyckats"

Publicerad: 12 September 2014, 14:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Moderaternas spurtgeneral Catharina Elmsäter-Svärd om partiets senaste kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Moderaterna

Med två dagar kvar till valet har tonläget skruvats upp rejält och i dag kallade Socialdemokraternas valgeneral Jan Larsson till en presskonferens där han kritiserade Moderaternas senaste kampanjer.

Bland annat sågade Jan Larsson en kampanj där Moderaterna skickade brev till tusentals villägare där partiet varnade för att fastighetsskatten kan komma tillbaka om de rödgröna vinner valet.

– Det är på ren svenska en skitkampanj. Man har gått ut med direkta lögner, sa Jan Larsson på presskonferensen enligt Expressen.

Samtidigt har Moderaterna trappat upp sin kampanj rejält. Så även i Stockholm, där allt pekar på att det blir ett maktskifte på söndag.

När Dagens Media når Catharina Elmsäter-Svärd, Moderaternas spurtgeneral i Stockholms stad, har hon fullt upp.

– Det är knappt att jag har tid att sitta still och dricka kaffe, säger hon och skrattar.

Vad gör ni för något?

– Vi har så fantastiskt roligt. I dag var det fullt med morgonpigga människor som stod vid infarterna med skyltar om förbifarten. Igår var jag med ett helt gäng på premiären av "Livet är en schlager" på Cirkus och delade ut små discokulor. Det är högt och lågt dygnet runt.

Vilket är ert viktigaste budskap och hur ska ni få ut det?

– Man är så van vid att rulla på i vardagen och tänker att valet inte gör någon skillnad, men just i Stockholmsregionen är det så. Därför har vi varit väldigt tydliga i frågorna som rör förbifarten, Bromma flygplats och så vidare. Det är egentligen det vi vill fånga upp.

Ni har ju fått en hel del för kampanjen där ni har budskap som "R.I.P. RUT" och "BOOM! DÄR RÖK FÖRSVARET", bland annat för att påståendena inte stämmer.

– Det bevisar egentligen en del av det som var syftet med hela kampanjen, att få folk att reagera, stanna upp och bry sig och ifrågasätta. De ska bli oroliga och därför söka svar. Det är nästan det svåraste i en valrörelse, att engagera människor och få dem intresserade av framför allt de frågor som vi tycker är viktiga, säger hon och tillägger:

– Sedan är det helt rätt att det finns de som är väldigt irriterade. Men många tycker också att budskapet är bra så den har uppenbarligen satt sig.

Är det en bra taktik att göra folk oroliga?

– Vi har ett problem när vi har en motståndarsida som faktiskt inte säger vad de vill. Varken gemensamt eller var och en själva. Vi har suttit vid vid makten i åtta år både på nationell och regional nivå och också på kommunal nivå på många håll. Det finns en trötthet och därför kan vi inte bara gå på slentrian. Jag tycker att det är viktigt att visa på det här utan att man skräms för sakens skull.

Ni har fått en del reaktioner på annonsen om att Thailandsresan blir 2200 kronor dyrare med Miljöpartiets politik, hur gick tankarna där?

– Den är en liten del av kampanjen, men det handlar om att få människor att söka sig till kampanjsajten. Det har varit mycket fokus på skattesänkningar men vi vill prata om hur skattehöjningar påverkar.

Finns det inte en risk att ni uppfattas som lite väl ytliga?

– Jo, men det här är bara ett exempel. Det handlar inte bara om det. Och även de som blir förbannade och irriterade kanske går in på sidan och testar. Då har vi lyckats med syftet, att få folk uppmärksamma.

Vad har ni annars på gång?

– Nu har jag precis kört ett gatumöte med Anders Borg och Carl Bildt. Det är fascinerande hur många människor som stannade kvar. Så det rullar på. Vi kör dygnet runt fram till valet för att möta nattsuddarna.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Moderaterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.