Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

”Mobbning skojar man bevisligen inte om”

Publicerad: 6 September 2010, 13:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:40

Forsman & Bodenfors ångrar den omdiskuterade ”mobbningsfilmen” för Comviq kompis. ”Vi stöder Comviqs beslut att ta ner filmen”, säger projektledaren Stefan Rudels.


Ämnen i artikeln:

F BTele2Forsman BodenforsComviq

I Comviqs reklam hånar en sjungande mobb en ensam man för att han inte har kontantkortet Kompis. De kallar honom bland annat för megapucko och avslutar med payoffen ”Utan kompis. Ingen kompis.”.  Reklamen har mött stark kritik på nätet och anmälts över 20 gånger till Reklamombudsmannen.

– Varken vi eller någon normal person vill uppmuntra till mobbning. Vår bedömning var att eftersom alla hade sett Radiotjänsts reklam så kunde vi göra en parodi på den med förhoppningen att alla skulle tycka det var jättekul. Med facit i hand hade vi naturligtvis inte gjort filmen på det här sättet, säger Stefan Rudels på F&B.

Som Dagensmedia.se har berättat beslutade sig Tele2 i dag för att stoppa filmen, som började rulla förra veckan.

– Det fanns en grupp som tyckte att det var kul och att det råder moralpanik, men gruppen som satte på sig mobbning-glasögonen blev för stor och det gjorde filmen kontraproduktiv. Vi stöder Comviqs beslut att ta ner filmen, säger Stefan Rudels.

Vad har ni lärt er av det här?

– Det finns ämnen som är betraktat som starka där folk har klara uppfattningar. Ska man ge sig in där måste vara extremt försiktig. Bevisligen kan man säga att mobbning skojar man inte om.

Vem ska ta kostnaden för den här missbedömningen?

– Fokus har legat på att följa med i debatten på nätet och göra ett korrekt beslut, så vi har inte dryftat den frågan med kunden. Vi gör otroligt mycket produktioner och kampanjer för Comviq och det fortsätter vi med.

Comviq har nu ersatt mobbningsfilmen med en fortsättningsfilm på sommarens kontantkortskampanj. I reklamen har en psykolog skickat sin lillebror till mottagningen med en mobiltelefon för att ta samtalet med klienterna genom den istället.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev