Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Mio gör comeback i tv

Publicerad: 24 Augusti 2009, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Efter att ha dumpat Garbergs lanserar Mio höstens utbud med tre reklamfilmer.


Möbelkedjan Mio sade i våras upp sitt avtal med reklambyrån Garbergs för att fortsätta utan huvudbyrå. Varje kommunikationsuppdrag ska istället lösas av ett för ändamålet hopsatt team där in-housemedarbetare kompletteras med externa konsulter.

– Vi letar ständigt efter effektivare sätt att arbeta på, och vi tror att detta är ett sådant, sade Mios tillförordnade marknadschef Jens Tyrén då till Dagensmedia.se.

I måndags rullade Mio ut den första breda kampanjen sedan Garbergs fick foten.

Tillträdande marknadschefen Richard Götbring berättar om kampanjen, som ska gå i tv hela hösten.

– Vi har ett brett erbjudande som innefattar många olika stilar och prisklasser. Tv är det medium som når flest och bredast, vilket passar oss bra, säger han.

Mio, som under en period valt bort tv i sin mediemix, använder nu TV4, TV4+, Kanal 5 och Kanal 9 för kampanjen.

– Temat för filmerna är att visa upp en mångfald av stilar genom överraskande förflyttningar mellan olika rum. Vi vill förmedla en varm och ombonad, men även spännande, miljö och vi får på detta sätt sagt många saker på kort tid.

För detta uppdrag har Mio tagit hjälp av Sven Dolling och Lotta Stjenholm Dolling som ad:s, samt Totte Stub som copywriter. Regissörsparet Senay & Kolacz står för regin och Mats Wolgers på The Producers har producerat de tre reklamfilmerna. Mios mediebyrå är Starcom Malmö.

Richard Götbring tycker att den reklambyrålösa tillvaron fungerar bra.

– Vi är jättenöjda. Det blir billigare genom att kombinera interna resurser med ett kompetent gäng frilansare samtidigt som vi har full kontroll över resultatet.

Richard Götbring, som formellt tillträder som marknadschef på Mio den 1 september, kommer närmast från en tjänst som affärsutvecklare på samma företag.

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.