Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Minskade reklamköp hos småföretagen

Publicerad: 24 Januari 2011, 12:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Trots att reklamköpen ökade under 2010 planerar småföretagen att minska investeringarna i år. Det visar en undersökning från Visma.


I undersökningen, där 550 företag har deltagit, framgår att sex av tio småföretagare kommer lägga mindre pengar på reklamköp i år än under år 2010.

– Det är rimligt att gissa att småföretagarna i stor utsträckning nu har så god orderingång att de inte känner samma behov av att marknadsföra sig som under förra året, när konjunkturen var mer osäker, säger Lars Fredell, informationschef hos Visma Spcs och fortsätter:

– I mindre företag vaktar man sina kostnader och håller exempelvis gärna igen på marknadsföring om affärerna går bra ändå.

Enligt en undersökning från Sifo ökade reklaminvesteringarna med 13 procent under förra året. Då stod internet för den största ökningen.

– Det blir visserligen billigare om man använder internet för sin marknadsföring. Men jag tror inte att det är ett förstaval för mindre företag. Det gör man ju strategiska beräkningar på ett annat sätt. Det ska till rätt mycket kunskap för att kunna göra sådana avvägningar. säger Lars Fredell.

Bland förra årets största reklamköpare fanns Ica, Coop och Elgiganten. IRM har tidigare spått att reklamköpen ökar 5,2 procent i år.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.