Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Minis tävling live på Aftonbladet

Publicerad: 1 November 2010, 05:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Som ett led i sin kampanj för bilen Countryman drar Mini Cooper igång en interaktiv tävling, som kan följas i realtid på Aftonbladets mobilsajt.


Ämnen i artikeln:

Jung von MattCaratAftonbladet

Tävlingen, som enklast kan beskrivas som ”digital kull”, går ut på att hitta en virtuell Mini-bil genom en Iphone-app, som utvecklats i samarbete med byråerna Carat och Jung von Matt.

– Om någon annan, som har appen, kommer inom 50 meter, kan personen sno den från dig. Det här pågår under en veckas tid, och den som har kvar den virtuella bilen i slutet av veckan vinner den riktiga bilen, säger Nils Andersson, mediaplanerare på Carat.

I anslutning till Iphone-appen har även ett nytt annonsformat tagits fram tillsammans med Aftonbladet.

Användarna kan följa tävlingen live på Aftonbladets mobilsajt genom en interaktiv banner, byggd kring Google Maps-tjänsten. I kartan visas var den virtuella bilen är, samt var de andra deltagarna befinner sig.

– Det har lite att göra med den här diskussionen kring ”bannerblindness”. I stället för att behöva klicka på bannern, ladda ner appen eller gå in på en kampanjsida för att ta del av informationen, så visas den direkt i bannern, säger Nils Andersson.

Förhoppningen är att det här nya bannerformatet ska engagera folk på ett helt annat sätt än tidigare.

– Dessutom är annonsering i mobilen och Iphone så pass nytt, så det har en viss potential fortfarande att säga något om ett varumärke, att man är nytänkande och finns i dessa kanaler, säger Nils Andersson.

Kampanjen annonseras även i print, online samt tv.

Tävlingskonceptet togs fram av Jung von Matt. Carat och Aegis har marknadsfört tävlingen.

Suddenly och Monterosa har stått för den mobila produktionen.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.