Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Miljonvite för fotbolls-dvd och sexpack

Heinekens erbjudande – där ölköpare belönades med en gratis-dvd – strider mot lagen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Mars 2011, 09:27
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:18

Ämnen i artikeln:

Spendrups

”Det bästa av två världar. Köp ett sexpack Heineken och få DVD:n utan extra kostnad”. Det erbjudandet, där ölköpare fick en dvd-film med filmsekvenser från Champions League på köpet, fick Konsumentombudsmannen, KO, att ilskna till.

De ansåg att erbjudandet var lagvidrigt – och drog tillverkaren Spendrups inför marknadsdomstolen.

Spendrups förbjuds nu, vid hot om vite på 1 miljon kronor, att marknadsföra öl på detta sätt.

Deras bedömning är att marknadsföringen strider mot lagen.

”Mot bakgrund av detta finner Marknadsdomstolen att den i målet aktuella marknadsföringen inte kan anses präglas av en sådan särskild måttfullhet som alkohollagen kräver”.

Heineken är en av huvudsponsorerna av Champions League.

Ämnen i artikeln:

Spendrups

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.