Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Miljonkampanj genererade idéer

Publicerad: 28 Maj 2010, 13:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

1 451 idéer och 27 886 besökare blev resultatet av Försäkringskassans kampanj.


Dagensmedia.se har tidigare berättat om Försäkringskassans kampanj ”100 gamla grejor mot 100 nya idéer”.

På kampanjsajten kunde allmänheten lämna förslag och idéer på hur Försäkringskassans verksamhet kunde bli bättre. Detta i utbyte mot gamla grejer som inte längre behövs på nya Försäkringskassan - något som symboliserar förändringen mot en mer modern myndighet.

Notan för kampanjen landande på runt 4 miljoner kronor. Under kampanjens nio dagar besökte 27 886 personer Försäkringskassans sajt och 1 451 idéer skickades in.

Många av idéerna realiseras innan året är slut, delvis beroende på att de förbättringarna redan var planerande, säger Peter Nygren, projektledare på Försäkringskassan.

– Många idéer handlade om hur vi kan förbättra självbetjäningen på Försäkringskassan, och det kommer vi att leverera innan året är slut. Andra idéer handlade om mindre justeringar, som att vi skulle kunna bjuda på något medan människor väntar på förmedlingen eller kortare telefonköer, säger han.

I dag och några dagar framåt annonserar Försäkringskassan i Metro och kvällstidningarna, då myndigheten tackar för alla förslag som kommit in. Den mest attraktiva föremålet i ”byteshandeln” var en penntroll, som även figurerar i annonseringen.

– Det är viktigt med en kontinuerlig dialog och att vi lyssnar på önskemål. Resultatet visar att kampanjen fungerat, säger Peter Nygren.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Garbergs och Carat.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.