Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

Microsoft tar hjälp av robot i digitalt skolinitiativ

Publicerad: 07 Oktober 2016, 05:00
Uppdaterad: 06 Oktober 2016, 14:24

Nu lanseras "Teach Reach”, ett nytt digital skolinitiativ som Microsoft står bakom. Först ut med att göra en Teach Reach blir en lärare från Sverige och en från Kina när de byter klass för en dag – med hjälp av en robot.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftEdelman Deportivo

Enligt en rapport från Skolverket om IT-användning och IT-kompetens i skolan står det bland annat klart att tillgången till digitala verktyg i skolan är stor, men att den digitala kompetensen skiljer sig mycket mellan elever och många lärare saknar också kunskap för att använda tekniken.

Med det digitala skolinitiativet "Teach Reach" vill Microsoft lyfta teknik som en möjliggörare för lärare i skolan.

– Dels för att rätt tekniska hjälpmedel kan ta bort tidskrävande administration, men också för att det kan hjälpa oss att hitta nya engagerande undervisningssätt, utbyta kunskap över landsgränser och göra världen lite öppnare. Teach Reach är en metod som låter lärare få vara just lärare och fokusera på att undervisa, säger Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft, i ett pressmeddelande.

I världens första Teach Reach byter en matematiklärare på Rodengymnasiet i Norrtälje klass med en matematiklärare från Peking med hjälp av en robotlösning och teknik från Microsoft. De två lärarna, från helt olika länder, kulturer och på närmare 700 mils avstånd, kommer sedan att hålla en matematiklektion för respektives elever.

Undervisningen översätts i realtid med hjälp av Skype Translate. Matematik som ämne valdes just för att det är ett universellt språk som talas i klassrum världen över. Varför det blir just Sverige och Kina som inleder initiativet har också sina förklaringar.

– Kina är långt ifrån Sverige på många punkter. Inte minst avståndsmässigt utan också vad gäller språk och kultur, men där inget av det behöver innebär några barriärer. Kan vi med Teach Reach inte bara engagera lärare utan också väcka elevers nyfikenhet och lust att lära, är det såklart ett stort plus, fortsätter Johanna Snickars.

Bakom kampanjen ligger Edelman Deportivo.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MicrosoftEdelman Deportivo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.