Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Microsoft digitaliserar fanzine-kulturen – frontar artisten MØ

Publicerad: 1 April 2016, 04:30
Uppdaterad: 31 Mars 2016, 14:08

Bild 1/2  

I Microsofts nya globala kampanj, MØxSurface låter de fansen stå i centrum. Tillsammans med artisten MØ slår ihop de analoga och digitala i ett nytt fanzine.


Ämnen i artikeln:

Microsoft

MØ är kanske mest känd för sitt samarbete med Major Lazer och låten “Lean on” som är den mest streamade låten på Spotify i alla kategorier.

I kampanjen, MØxSurface, kommer artisten tillsammans med sina fans skapa fanzinet i Microsofts anteckningsprogram, Onenote. Magasinet kommer ständigt uppdateras digitalt och sedan printas ut för försäljning på MØ:s konserter.

Fanzine är en förkortning av engelskans fan magazine och kan allmänt sägas vara en hemmaproducerad tidskrift utgiven av fans, skapt för andra fans. I det här fallet kommer MØ själv kurera fanzinet på hennes Surface Pro 4, Microsofts 2-i-1 apparat. En device som sägs vara anledningen till att Apple skapade iPad Pro i rent konkurrenssyfte.

– Samarbetet med MØ är en del av en större satsning då vi jobbar med influenser på olika sätt. Fanzine är ett rätt så utbrett fenomen, men jag vet inte om det är någon annan som gör det på där här sättet som vi gör nu, säger Karin Zingmark, marknadschef på Microsoft Sverige till Dagens Media.

Microsoft har tidigare samarbetat med King-illustratören Ilias Patli. Deras vägar möttes på Microsofts Instagram-konto där illustratören hade kommenterat hur mycket han tyckte om Surface, så pass mycket att han ansåg sig vara ett fan av plattformen.

Den senaste kampanjen MØxSurface är skapad av ett nordiskt team från Microsoft och danska byrån Volume. Tillsammans med MØ och hennes skivbolag kommer kampanjen att synas i annonser, banners och på Youtube.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev