Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Metros förstasida fylls med fake news

Publicerad: 3 Maj 2017, 08:30
Uppdaterad: 3 Maj 2017, 10:42

Kampanjbild

Metro och Pressbyrån uppmärksammar pressfrihetens dag med påhittade nyheter på ettan.


Ämnen i artikeln:

MetroPressbyrån

"Ny studie: Global uppvärmning är ett måste" och dinosaurier på Skansen. Metro täcker i dag sin förstasida med 100 procent påhittade nyheter, för att visa hur viktigt det är med källkritik och uppmärksamma riskerna med "fake news".

– Faktagranskning är en enormt viktig del av vår kärnverksamhet. Med hjälp av Viralgranskaren och vårt arrangemang källkritikens dag är vi ledande i svensk media på området. Nästa år är det valår och redan nu tar vi höjd för att ytterligare förstärka Viralgranskarens verksamhet allt i syfte att avslöja falska nyheter, säger Staffan Erfors, chefredaktör för Metro, i en kommentar.

Sedan 2014 har Metros avdelning Viralgranskaren faktakollat exempelvis inlägg på sociala medier och bilder med stor spridning för att ta död på myter som växer fram på nätet.

Kampanjen är ett sätt att uppmärksamma världsdagen för pressfrihet och Metro gör det för andra året i rad i samarbete med Pressbyrån.

– Pressbyråns kärnverksamhet har alltid varit press och vi fortsätter att arbeta för att sprida det fria ordet och bra journalistik över Sverige, därför är samarbetet med Metro extra givande, säger Lennart Schultz, chef för PR och media på Pressbyrån

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

MetroPressbyrån

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.