#metoo i fokus i Twitters första Oscars-kampanj

2018-03-05 09:32  
Poeten och författaren Denice Frohman läser upp en av sina dikter i filmen. Foto: Skärmdump från Twitters reklamfilm

Flera Hollywood-profiler syns i Twitters första Oscars-kampanj.

Natten till måndag svensk tid prisades världens främsta filminstatser under årliga Oscarsgalan. I likhet med i pincip alla galor som ägt rum sedan den globala #metoo-rörelsen drog igång i höstas, präglade #metoo-temat galakvällen.

Att så skulle bli fallet hade bland annat Twitter räknat ut, som passade på att lansera sin första Oscars-kampanj under söndagen inför galan. Det skriver Adage.

Kampanjen går under hashtaggen #hereweare och består av en tv-reklam, som är nära på identisk med den digitala kampanj som Twitter lanserade under sommaren och som kallades #sheinspiresme.

Oscars-varianten syftar till att lyfta kvinnor inom filmbranschen och i filmen syns flera Hollywood-profiler, såsom filmskaparen Aca DuVernay, skådespelaren och regissören Issa Rae, regissören Julie Dash och dokumentärskaparen och aktivisten Jennifer Brea. Samtidigt hörs författaren och poeten Denice Frohman citera en av sina dikter.

Kampanjen väckte starka reaktioner på Twitter och många användare kallar den för ”vacker” och ”kraftfull”.

Hashtaggen #hereweare lanserade Twitter till att börja med för att uppmärksamma bristen på kvinnliga talare under tech-konferensen CES tidigare i år.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt