Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 31 Maj 2011, 09:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08
I reklamen påstod Mercedes att deras bil är ”miljövänlig” – utan att kunna styrka påståendet.
”Äntligen en miljövänlig bil med generösa och flexibla utrymmen”. Så inleddes texten i Mercedes annons för bilen B170 NGT.
Konsumentombudsmannen, KO, som under flera år varit på krigsstigen mot svepande påståenden om bilars miljövänlighet drog Mercedes till Marknadsdomstolen – som nu förbjuder Merceders att använda sig av formuleringen.
”Marknadsdomstolen förbjuder Mercedes-Benz Sverige AB vid vite av en miljon
(1 000 000) kr att vid marknadsföring av personbilar använda påståendet ”miljövänlig”
på sätt som skett i annonsen enligt domsbilaga 1 eller på väsentligen samma sätt”, skriver Marknadsdomstolen i sin dom.
KO:s övriga talan mot Mercedes lämnades utan bifall.
Erik Wisterberg