Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

Mer tobaksreklam i u-länder

Mer aggressiv marknadsföring än i väst, visar en ny studie.


Publicerad 2015-12-01 07:11

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Människor i utvecklingsländer utsätts för mer intensiv och aggressiv marknadsföring av tobak än människor i rika länder i väst. Det visar en ny studie från Världshälsoorganisationen WHO, som Sveriges Radio rapporterar om.

Studien visar att när rökningen minskar i den rika västvärlden läggs det större kraft på marknadsföringen i de fattigare delarna av världen.

– Man vill öka sin försäljningsandel och då går man på de som bor i låginkomstländerna, man gör det enklare för barn att börja röka genom att sälja cigaretter styckvis. Det förekommer nästan inte i höginkomstländerna medan det är väldigt vanligt i låginkomstländerna och det är ju ett sätt att fånga sårbara individer som till exempel barn, säger Annika Rosengren, professor i medicin vid Sahlgrenska akademien i Göteborg till SR.

I de studerade områdena var tobaksannonserna 81 gånger fler i utvecklingsländer som Indien och Pakistan, jämfört med höginkomstländer som till exempel Sverige.

Enligt forskare är kopplingen mellan tobaksreklam och tidig rökdebut tydlig.

– Reklam syftar ju till en normalisering av rökning att det är socialt acceptabelt att röka så den fyller ju en funktion i marknadsföringen av tobak i Sverige och övriga världen, säger Annika Rosengren, professor i medicin vid Sahlgrenska akademien i Göteborg till SR.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.