Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Mer politisk reklam – även utan extraval

Publicerad: 29 December 2014, 07:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:17

Det blir inget extraval nästa år. Men trots det blir det mer politiskt reklam.


Ämnen i artikeln:

nyvalModeraterna

Under det så kallade "supervalåret" 2014 hade de politiska partierna tillsammans en kampanjbudget på nära 350 miljoner kronor, enligt Dagens Medias tidigare kartläggning. Inför extravalet var kampanjkassorna desto skralare och flera partier drog omedelbart igång insamlingskampanjer.

– Crowdfunding, att gräsrötter och andra skeppar in pengar, kommer nog att bli viktigt. Man får tänka mer flexibelt, sade Jan Larsson vice partisekreterare och tidigare valledare för Socialdemokraterna, till Dagens Media i mitten av december.

Så i lördags kallade stadsminister Stefan Löfven till presskonferens för att meddela att regeringen och Alliansen kommit överens om en uppgörelse som innebär att det inte blir något extraval nästa år.

Trots beskedet går partierna ändå ut med politisk reklam under nästa år. Flera av reklamplatserna har nämligen redan bokats upp och går inte att avboka, rapporterar TT.

– Vi hade så klart inlett ett arbete politiskt, men vi hade också givetvis börjat arbeta med att beställa material och boka annonseringar, säger Moderaternas nya valledare Tomas Tobé, till TT.

Han vill dock inte säga hur mycket det kommer att kosta partiet. Det inställda extravalet kommer också att inbära kostnader för Miljöpartiet, som kommit ganska långt med förberedelserna inför valrörelsen.

– Det finns väl en del reklamytor vi får behålla och göra något annat av, men det har vi ingen färdig bild av, säger Anders Wallner, partisekreterare, till TT.

Kristdemokraterna, som så sent som i förra veckan, inledde en Facebook-kampanj där de ber partimedlemmar och sympatisörer om pengar, kommer nu att spara pengarna till nästa ordinarie val.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

nyvalModeraterna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev