Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Melodikollen tippar Melodifestivalen

Publicerad: 5 Februari 2016, 16:42
Uppdaterad: 8 Februari 2016, 08:45

För tredje året i rad är Telenor en av huvudsponsorerna till Melodifestivalen. Förra året tippade deras tjänst Melodikollen rätt vinnare och frågan är om de lyckas upprepa bedriften i år.


Ämnen i artikeln:

Telenor

Med Melodifestivalen runt hörnet börjar sociala medier gå varmt. Favoriter granskas och bedöms och redan nu börjar Telenors tjänst Melodikollen arbetet med att spå årets vinnare.

Med hjälp av analyser av sociala medier tippar tjänsten vilka som går till final respektive andra chansen. Förra året visade Melodikollen att de tre mest omtalade artisterna också var de som gick vidare till final eller andra chansen. Bakom kampanjen ligger MullenLowe Brindfors och Golin.

– Idag har de flesta ett multiskärmsbeteende vilket innebär att man följer live-händelser på TV samtidigt som man följer sociala medier med sin smartphone eller surfplatta. Som sponsor av Melodifestivalen vill vi maximera den upplevelsen för alla melodifestivalen-fans, säger Hanna Riberdahl, marknadskommunikationschef på Telenor i ett pressmeddelande.

Nytt för i år är Melodikollen-TV där Telenor har en reporter på plats på varje deltävling. Instagram-kändisen och hallåan Stefan Larsson. Under festivalen kommer tittarna på Melodikollen-TV att kunna ha kontakt med Stefan och påverka innehållet genom att posta frågor till honom på sociala medier. Förra året hade Melodikollen.se 185 000 besökare.

I år är Oskar Zia den mest omtalade artisten, vilket då, om man får tro tjänsten skulle innebära att han står som vinnare den 12 mars i Friends Arena och får representera Sverige i den stora finalen som i år hålls i Globen den 14 maj.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Telenor

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev