Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Medier stoppar Friends kampanj

Publicerad: 28 Augusti 2012, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Flera stora mediehus vägrar publicera Friends banner om mobbning i skolan.


Den ratade bannern, som medierna enligt Friends anser är för stötande för att publicera, är del av Friends skolstartskampanj ”Vems sida väljer du?” av Lowe Brindfors.

Den interaktiva annonsen innehåller flera grova ord, som ”horunge” och ”kukhuvud”.

– Det är ord som många mobbade barn och ungdomar utsätts för varje dag, i skolan och på nätet, säger Andreas Drufva, marknadschef på Friends.

Genom att sms:a ordet ”Sudda” kan mottagarna av annonsen radera orden, och på så sätt vidta en symbolisk åtgärd mot mobbning. Samtidigt skänker man 20 kronor till Friends.

Andreas Drufva är besviken på mediehusens beslut att inte visa annonserna, trots att Friends varit beredda att betala för utrymmet.

– Visst kan orden i annonsen väcka anstöt, men det framgår tydligt att det handlar om motstånd mot mobbning. Det är anstötligt att barn och unga kränks men det är en del av verkligheten som man inte kan blunda för.

Han vill inte peka ut några enskilda medier, men berättar att alla som var aktuella för kampanjen, därav flera av de största sajterna, har vägrat att visa annonsen.

– De anser att annonsen inte passar innehållet på sajten. Men det är ju det som är poängen, de här orden platsar inte någonstans.

Kommer ni tona ned annonsen för att göra den mindre anstötlig för sajterna?

– Nej, vi har redan rensat den så mycket vi tycker att det går. Vi kan inte tvätta den mer, eftersom vi vill visa hur verkligheten ser ut.

Hur går ni vidare?

– Vi börjar med att visa annonsen på vår egen sajt, och sprida i sociala medier. Men framför allt kommer vi leta efter modiga publicister som är redo att visa annonsen på sina sajter.

Arbetsgrupp

Lowe Brindfors:

Peter Preisler - Projektledare

Markus Björk - Digital Producent

Josephine Wallin - AD

Kalle dos Santos - AD

Henning Wijkmark - Copywriter

Produktionsbolag: Stopp

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.