Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Media Markt: Vi har inte brutit mot Apples riktlinjer

Publicerad: 29 November 2010, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Apple hade satt upp ”riktlinjer” för när det var okej för hemelektronikhandlarna att börja annonsera för Ipad – men Media Markt hann ändå berätta om släppet innan Apple själva.


Ämnen i artikeln:

Media MarktElgigantenOnoffIpad

Det var i morse som Media Markt rullade igång sin lanseringskampanj för Apples efterlängtade läsplatta, Ipad. Vid det tillfället hade ännu inte Apple bekräftat att det handlade om ett officiellt släpp.

De övriga hemelektronikhandlarna ville inte berätta om också de skulle börja sälja Ipad under morgondagen. Elgiganten och Onoff valde att till dagensmedia.se bara att svara ”inga kommentarer”.

Nu säger Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten:

– Nu när Apple har bekräftat lansering kan vi också berätta att vi påbörjar försäljningen av Ipad i morgon.

Onoff hade tidigare i morse en kampanj för Ipad men den plockades senare ner. Enligt uppgifter till dagensmedia.se har Apple satt upp riktlinjer för när det var okej att gå ut med kampanjerna för Ipad. Riktlinjer som vissa menar att Media Markt ska ha brutit emot.

– Det är inget jag tänker kommentera. Vi har följt de riktlinjer vi har fått ifrån Apple och har en bra relation med dem, säger Eddie Hernandez.

Media Markts marknadschef, Johan Rosenblom, förnekar att Media Markt skulle ha brutit mot några riktlinjer.

– Jag kan inte utgå från att vi har samma riktlinjer i hela branschen. Jag vet inte och kan inte kommentera hur Apples avtal med våra konkurrenter ser ut.

Hur ser era riktlinjer ut från Apple angående Ipad?

– Våra avtal med Apple kan jag inte diskutera, men vi har ett oerhört bra samarbete med dem.

Apples presschef, Petter Ahrnstedt, svarar på frågan om Media Markt möjligen har brutit mot de uppsatta riktlinjerna med:

– Allt vi kommenterarar är  ja, Apple Ipad kommer att börja säljas imorgon.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.