Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Media Markt fälls för könsdiskriminering – igen

Publicerad: 13 mars 2014, 11:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

Enligt anmälaren anspelar reklamen på gamla stereotyper av män och kvinnor. Något som Reklamombudsmannen instämmer i.


Ämnen i artikeln:

Media Markt

Dagens Media har tidigare berättat om elektronikkedjan som, efter uppbrottet med reklambyrån DDB, valde att satsa på sitt tyska reklamkoncept.

Tidigare har en film ur samma serie, då en lättklädd kvinna hjälper en man med telefonstrul, fällts för sexism.

Nu fälls Media Markt av Reklamombudsmannen igen.

En kvinna, med högklackade skor och morgonrock, får i filmen komma in i ett badrum som tidigare belägrats av en man. Hon städar upp en handduk och yttrar orden "Åh, killar", innan hon kastar handduken på en handdukshållare.

Plötsligt förvandlas badrummet till ett tv-spels-mecka, och kvinnan står förvånad och betraktar utvecklingen i rummet.

RO delar anmälarens bild av filmen och fäller den för att den uppvisar en stereotyp bild av könsrollerna.

Elektronikföretaget beklagar att kampanjen av vissa uppfattats som könsdiskriminerande, men de delar inte RO:s bedömning.

"Annonsören delar i detta fall inte heller bedömningen att den aktuella reklamen på något sätt skulle vara köns­diskri­minerande eller stereotyp, filmens mål har varit att sätta de produkter man säljer i en användar­kontext." skriver Media Markt i sitt yttrande.

Elektronikföretaget skriver också att de inte har några planer på att fortsätta visa filmen, som ingick i företagets julkampanj.

Se Media Markts reklamfilm här:

Jul 2013 - "Badrum"

 

LÄS OCKSÅ:

Media Markt fälls för sexism

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Media Markt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News