Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

MEC varnar: ”Annonsörerna överinvesterar”

Publicerad: 29 November 2010, 04:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Efter att konjunkturen vänt har annonsörerna blivit fartblinda och investerar mer i annonsering än vad de kommer att få tillbaka. Det påstås i en undersökning från mediebyrån MEC.


Ämnen i artikeln:

MEC

Efter en rekorddjup kris är medieinvesteringarna tillbaka på skyhöga nivåer.

De generella bruttoinvesteringarna i medier har, enligt Sifo reklammätningar, ökat med 8 procent mellan tredje kvartalet för rekordåret 2008 och samma kvartal 2010. I specifika segment som detaljhandeln så har investeringarna ökat med 17 procent, medan omsättningen, enligt Handelns utredningsinstitut bara ökat med 5,7 procent. 

– Vi tror att det blir allt svårare för annonsörerna att få tillbaka de pengarna. Nyckeln till en lyckad marknadsföring är inte alltid att pumpa upp mediebudgeten utan istället att kommunicera smartare, säger Anders Eriksson, konsult på MEC:s avdelning analytics och insight.

Hur relevant blir uträkningen med tanke på att ni använder bruttosiffror?

– Det är förstås något man får ta i beaktande men jämför men med bruttosiffrorna för 2008 så ser man ändå att det är en ökning. I extremt konkurrensutsatta segment som hemelektronik ska man förstås fortsätta att kommunicera pris, men det finns också anledning att reflektera över vikten att fylla sitt varumärke med andra värden än lägsta pris.

Vad rekommenderar du?

– Kan man få kunden att väga in andra värden i sitt beslut, som lojalitet, känsla för varumärket så har man vunnit en hel del. Det är inte säkert att man uppnår det genom att öka mediebudgeten, pr och event kan vara viktigare verktyg, men det är förstås helt beroende på varumärket.

Anders Eriksson betonar också vikten av att följa upp kampanjer och mäta den effekt som medieinvesteringen faktiskt gett:

– Många skulle tjäna på att verkligen se över vilken effekt olika kommunikationsinsatser ger, om man lägger för mycket eller för litet. Det finns mycket att lära sig på att se över sina investeringar på det sättet.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

MEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.