Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

MEC:s Call of Duty-grafik nomineras till trailerpris

Publicerad: 12 Mars 2015, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

MEC:s samarbete med MTG för att marknadsföra Call of Duty i TV6 kan få pris i Promax Awards.


Inför det senaste Call of Duty-spelet inledde mediebyrån MEC ettt samarbete med MTG. En integrerad kanalgrafik togs fram som kom att visas i TV6. Nu nomineras grafiken till årets Promax Awards.

– Det var en sekvens av spelet som övergick till TV6 logga och kanalgrafik. Man kan säga att vi interagerade miljön och kopplade samman de två varumärkena, säger Marcus Hedin, TV-planerare på MEC.

Enligt Marcus Hedin är målgruppen för Call of Duty inte särskilt mottaglig för traditionell reklam. Därför bestämde sig byrån för att göra något som stack ut.

– Målgruppen finns i TV6 och den här lösningen passade bra. Både tittarna och spelarna finns i kanalen, säger han.

Promax Awards premierar de bästa TV-genomförendena i Europa utifrån ett promotion-, marknadsförings- och designperspektiv. Tävlingen är den enda i sitt slag och brukar också kallas för "trailer-EM".

Call of Duty är nominerade i kategorin "On air consumer tie-in/Brand integrated spot(s)".

– Vi fick veta det här för en vecka sedan och det känns såklart jättebra. Nu håller vi tummarna. Vi tycker att vi har gjort en kanonlösning, äger Marcus Hedin.

Call of Duty är ett first person shooter-spel som utspelar sig i krigsmiljö.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.