McDonalds kampanj engagerar

Halva tiden har gått på McDonalds digitalkampanj My Burger. Redan nu är antalet tävlingsbidrag dubbelt så många som förra året.

My Burger är en digital tävling där McDonalds uppmanar sina konsumenter att komponera sin egen hamburgare. Hamburgarna presenteras i sociala medier och där finns även möjligheten att rösta på sin favorit.

Tävlingen lanserades förra året som en testkampanj och efter ett bra mottagande genomför McDonalds kampanjen även i år.

– Största skillnaden mot förra året är att man nu kan man delta i tävlingen vart man än befinner sig, enda förutsättningen är att man har en mobil eller en dator. Applikationen fungerar på alla skärmar, men även på Facebook, eftersom vi är väldigt aktiva där, säger Kajsa Dahlberg, digital chef på svenska McDonald´s, till Dagens Media.

Förra årets tävling resulterade i 15 100 hamburgerförslag och 60 000 röster. Redan nu, halvvägs in i årets kampanjen, har dubbelt så många hamburgerförslag kommit in och dubbelt så många personer har röstat. 

– Det känns såklart väldigt roligt att det är många tävlade och att de är så engagerade. Jag tror att vi har tänkt smart när det kommer till tillgängligheten på alla plattformar och därför har kampanjen fått bra gensvar, säger Kajsa Dahlberg.

Kampanjen avslutas den 29 maj. De tio hamburgare som fått flest röster går till final där dom bedöms av en jury, som väljer ut de fem burgare som kommer serveras på McDonald’s restauranger i höst.

Bakom kampanjen står reklambyrån DDB Stockholm, Apegroup står för apputvecklingen, mediebyrå är OMD och pr-byrå är Jung.

Frida Wickberg

Publicerad 2013-04-18 08.56Uppdaterad 2015-12-06 13.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: