Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

McDonald's kampanj får reaktioner – från försvaret

Publicerad: 23 Maj 2017, 05:32
Uppdaterad: 23 Maj 2017, 12:05

"Gör Donken" är en passning till Försvarsmaktens kampanjer om att göra lumpen. Kampanjbild/McDonalds

"Gör Donken" är en passning till en kampanj om att göra lumpen, anser Försvarsmakten.


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenMcDonalds

"I år tar vi emot 3 500 nya rekryter med vitt skilda bakgrunder. Och lär dem samarbeta". Så skriver McDonald's på sin nya kampanjsajt "Gör Donken".

Men den nya kampanjen har snabbt fått Försvarsmakten att reagera. Marknadschefen Robert Forss tycker att den anspelar på de "värden och möjligheter som återfinns i Försvarsmakten".

– Det är roligt att McDonald's ser oss som en förebild på arbetsmarknaden för unga och att vår grundutbildning inte bara ger ett starkare försvar utan också ger unga människor ett bra avstamp i livet. Dessutom visar det att vår kommunikation är så stark att även den är värd att ta rygg på säger Robert Forss, Försvarsmaktens marknadschef.

Tilltalet och bildspråket har likheter med de kampanjer som först DDB och därefter Volt har tagit fram i de senaste årens kampanjer för försvaret.

Att jobba på McDonald's ger färdigheter man har med sig hela livet, som ordning och reda, ledarskap och självdisciplin, enligt McDonald's Sveriges kommunikationsdirektör Raymond Mankowitz.

– För många är det första jobbet där man även lär sig att komma i tid, ta ansvar och teamwork. Över 150 000 medarbetare har gjort Donken i våra restauranger genom åren, säger han i en kommentar.

I ett pressmeddelande om kampanjen hänvisar McDonald's till en nyligen gjord undersökning som ska visa hur många som "gjort Donken" sedan 1973 och att deras medarbetare ser ljusare på framtiden är genomsnittssvensken.

Mathias Asplund


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenMcDonalds

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.